като говорим за подходи към децата:
Меморандум на едно дете
Аз ви обичам - обичайте ме и вие!
· Не ме разглезвайте. Зная много добре, че не мога да получа всичко. Аз само ви изпитвам.
· Не се страхувайте да сте строги с мен. Аз го предпочитам. Това ще ми позволи да разбера къде ми е мястото.
· Не ме насилвайте - това ще ме научи, че силата е всичко. Аз ще откликна по-лесно, ако ме убеждавате.
· Не бъдете непоследователни. Това ме обърква.
· Не ми обещавайте, ако не сте в състояние да изпълните обещанието си. Това ще ме накара да не ви вярвам.
· Не се връзвайте на моите предизвикателства, когато ви кажа или направя нещо, което може да ви разстрои. След това аз ще се опитвам да извоювам още по-големи "победи".
· Не се разстройвайте много, когато ви кажа, че ви мразя. Аз не искам да кажа това, а само да ви накарам да съжалявате за онова, което сте сторили.
· Не ме карайте да се чувствам по-малък, отколкото съм. Аз ще го компенсирам, като почна да се държа като "важна клечка".
· Не вършете неща вместо мен, които мога да ги върша и сам. Това ще ме накара да се чувствам като бебе и може да продължа да ви използвам.
· Не обръщайте голямо внимание на "лошите ми навици". Това само ще ме насърчи да продължавам.
· Не ме критикувайте пред други хора. Аз ще възприема по-добре забележките ви, ако разговаряте с мен спокойно и насаме.
· Не се опитвайте да обсъждате моето поведение в разгара на кавгата. По някои причини слухът ми в този момент е нарушен, а способността ми за контактуване - още повече. Правилно е нещата да са такива, каквито се изискват, но по-добре да говорим за това по-късно.
· Не се опитвайте да ме поучавате. Вие бихте се изненадали колко добре знам какво е добро и какво лошо.
· Не ме карайте да чувствам грешките си като грехове. Аз трябва да се науча да правя грешки, без да чувствам, че не съм добър.
· Не ми се карайте постоянно. Ако го правите, ще се наложи да се правя на глух.
· Не искайте обяснение за лошото ми поведение. Понякога не знам защо съм се държал така.
· Не поставяйте твърде много на изпитание честността ми. Лесно мога да се изплаша и да ви излъжа.
· Не забравяйте, че обичам да експериментирам. По този начин се уча. Моля, изтърпявайте ме.
· Не ме предпазвайте от последиците. Аз имам нужда от опит.
ЮНЕСКО