Някои неща са важни, мисля, и ще бъдат от полза да ги имаме пред вид:
*в основата на оценката на психо-моторното, речево и двигателно развитие стоят конкретни неврологични дадености-тоест, анатомия. Затова когато се оценява едно дете винаги се взима за база конкретният неврологичен статус. Анамнестично се оценяват и всички неблагоприятни фактори, които биха могли да играят роля-недоносеност, неонатална асфиксия, вродени генетични аномалии и други от тази група. Ако нямаме неблагоприятна анатомична или анамнестична база, единственото което можем да направим във възрастта до 1 година са следене на критични milestones (крайъгълни точки) за възрастта, нормалната регресия на архаичните рефлекси, липсата или присъствието на прогресивно развиващи се патологични рефлекси или реакции, както разбира се и скалите на моторното и речево развитие в периметричният им смисъл, в обхвата възраст като динамично разбиране (от-до).
*от практическа гледна точка скалите на развитие са винаги периметрични-тоест определят периметъра възраст, в която детето би трябвало да изпълнява определените неща (речеви или моторни, например). По-ранното изпълнение не означава обаче задължително че детето е "свръх-надарено"-често може да означава ранен моторен проблем. Например бебе, което повдигаме в опит да седне, стои изправено, може да има нехарактерно за възрастта повишен мускулен тонус на долните крайници.
*Трябва особено да се предпазваме от генерални прогнози в развитието, при забелязване на изоставане само в една област. Всички скали за оценка дават обхват от възраст, в която детето трябва да изпълни едно или друго изискване. Има много индивидуални различия.
Например аз лично не предприемам нищо при едно нормално дете, което изостава в говора до ~3 годинки. Единственото, което правя е проверка адекватността на слуха в много по-ранна възраст и следене на прогреса в речевото развитие. Това разбира се има много индивидуални различия при отделните деца и може да звучи обобщаващо, но спестява много излишни действия.
Давам една примерна таблица на milestones (тоест крайъгълни камъчета, които детето трябва да ги изпълнява в обхвата от посочената възраст):
I. Cognitive Milestones:
A. Month 3-5: Attends to and Reaches for objects
B. Month 4-8: Pulls string to secure a ring
C. Month 8-15: Imitates patting doll
D. Month 14-20: Finds Hidden Object
E. Month 18-28: Completes simple puzzles
II. Language Milestones
A. Month 1.5-3: Squeals
B. Month 3.5-8: Turns to locate a voice
C. Month 9-13: Says Mama or Dada
D. Month 14-24: Combines two different words
E. Month 21-36: Uses plurals
III. Social and Emotional Milestones
A. Month 1.5-4: Smiles at others
B. Month 4-9: Seeks primary caregiver
C. Month 8-15: Stranger anxiety
D. Month 10-15: Displays 2 or more recognizable emotions
E. Month: 11-20: Exploratory play by self
F. Month 21-36: Cooperative play in small groups
IV. Gross Motor Milestones
A. Month 2-4.5: Rolls Over
B. Month 5-8: Sits without support
C. Month 10-14: Stands Alone
D. Month 14-20: Walks up steps
E. Month 21-28: Pedals tricycle
F. Month 30-44: Balances on one foot
V. Fine Motor Milestones
A. Month 2.5-4: Grasps rattle
B. Month 4.5-7: Transfers cube hand-to-hand
C. Month 8-12: Has neat pincer grasp (това е изключително важно и означава (има смисъл, да се чете като) точно захващане на малък предмет с палец-показалец, а не с цяла длан).
D. Month 15-20: Builds tower of four cubes
E. Month 18-24: Imitates vertical line
F. Month 28-36: Copies circle
VI. Self Help Milestones
A. Month 4.5-8: Feeds self crackers
B. Month 10-14: Drinks from cup
C. Month 13-19: Removes clothes
D. Month 18-28: Washes and dries hands
E. Month 30-42: Dresses without supervision