Още подробности:
ПРИЕМНО СЕМЕЙСТВО:
Чл. 31. (1) Приемно семейство са двама съпрузи или отделно лице, при което се настанява дете за отглеждане и възпитание съгласно договор по чл. 27.
(2) Съпрузите или лицето от приемното семейство не са носители на родителските права и задължения.
(3) (Нова - ДВ, бр. 36 от 2003 г.) Условията и редът за кандидатстване, подбор и утвърждаване на приемни семейства и настаняване на деца в тях се определят с наредба на Министерския съвет по предложение на министъра на труда и социалната политика.
Лица, които не могат да кандидатстват за приемно семейство
Чл. 32. Не могат да кандидатстват за приемно семейство лица:
1. които не са навършили пълнолетие;
2. поставени под запрещение;
3. които са били лишени от родителски права или чиито родителски права са били ограничени, освен ако това е било по обективни причини и родителските им права са възстановени;
4. които не могат да бъдат настойници;
5. настойници или попечители, както и приемни семейства, отстранени от тази дейност поради виновно неизпълнени задължения;
6. които не са годни да изпълняват родителски функции поради липса на лични качества за възпитаване на дете и на материални условия за отглеждането и развитието на дете;
7. които са осиновители при прекратяване на осиновяването по тяхна вина по реда на Семейния кодекс;
8. (изм. - ДВ, бр. 70 от 2004 г.) които страдат от СПИН и болести по чл. 61, ал. 1 и чл. 146, ал. 1, т. 1 и 2 от Закона за здравето.
Отношения с родителите по произход
Чл. 33. (1) Приемното семейство е задължено да дава сведения на родителите за детето и да им съдейства за личните им отношения с него. Ако такива отношения са в интерес на детето, районният съд се произнася по техния режим с определение.
(2) Определението по ал. 1 може да се обжалва по реда на Гражданския процесуален кодекс от родителите, детето, прокурора, дирекция "Социално подпомагане" или приемното семейство.
Изразяване на мнение
Чл. 34. Приемното семейство има право да изрази мнение преди постановяване на решение, което се отнася до промяна на мярката за закрила на детето.
Пълният текст на закона, можете да намерите тук:http://www.mlsp.government.bg/bg/law/law/ZZD.doc
НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ, ПОДБОР И УТВЪРЖДАВАНЕ НА ПРИЕМНИ СЕМЕЙСТВА И НАСТАНЯВАНЕ НА ДЕЦА В ТЯХ
Обн. ДВ. бр.68 от 1 Август 2003г.
Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. (1) С наредбата се уреждат условията и редът за кандидатстване, подбор и утвърждаване на приемни семейства и настаняване на деца в тях.
(2) Настаняването на дете в приемно семейство е една от мерките за закрила на детето с цел осигуряване отглеждането и възпитанието му в семейна среда.
Чл. 2. Приемна грижа е отглеждане и възпитание в семейна среда на дете, което е настанено по реда на Закона за закрила на детето в семейство на съпрузи или при отделно лице въз основа на договор.
Чл. 3. (1) Настаняването в приемни семейства може да бъде:
1. дългосрочно;
2. краткосрочно;
3. спешно.
(2) Видът на настаняването се определя в зависимост от потребностите на детето и целта на неговото настаняване.
(3) Дългосрочно настаняване се предприема за деца, чиито родители са починали, неизвестни, лишени от родителски права, с ограничени родителски права или чиито родители трайно не полагат грижи за тях и не е възможно връщане в биологичното семейство в срока по ал. 4.
(4) Краткосрочно настаняване се предприема за срок до 6 месеца с цел подкрепа на биологичното семейство и връщане на детето в него. При краткосрочното настаняване между детето и неговото биологично семейство се осъществяват редовни контакти, ако това е в интерес на детето.
(5) Спешно настаняване се предприема при условията на чл. 25 от Закона за закрила на детето с цел запазване живота и здравето на детето.
Чл. 4. Комисията за закрила на детето по чл. 20а от Закона за закрила на детето изпълнява следните функции:
1. разглежда социалните доклади за оценяване на кандидатите за приемни семейства и постъпилите към тях възражения и дава становища по тях;
2. разглежда социалните доклади за оценяване на приемните семейства, изготвени от социалния работник по реда на чл. 15, и дава становища по тях.
Чл. 5. (1) Член на комисията, който е съпруг или роднина по права линия без ограничение, по съребрена линия до четвърта степен или по сватовство до трета степен на някой от кандидатите за приемно семейство, не взема участие при разглеждане на кандидатурата му.
(2) По преценка на комисията социалният работник, изготвил доклада, и/или кандитатите за приемно семейство могат да бъдат изслушани.
Глава втора.
ОЦЕНЯВАНЕ НА КАНДИДАТИТЕ ЗА ПРИЕМНО СЕМЕЙСТВО
Чл. 6. При оценяване на кандидатите за приемно семейство, които отговарят на условията по чл. 32 от Закона за закрила на детето, социалният работник по чл. 8, ал. 4 преценява следните обстоятелства:
1. възрастта на кандидатите;
2. месечния доход на член от семейството, който да не е по-нисък от минималната работна заплата, установена за страната;
3. възможността на кандидатите за приемно семейство да осигурят лично пространство на детето в жилището си;
4. притежаването на лични качества на кандидата за полагане на приемна грижа по отглеждането и възпитанието на дете в сътрудничество с отдел "Закрила на детето" в дирекция "Социално подпомагане".
Глава трета.
КАНДИДАТСТВАНЕ, ПОДБОР И УТВЪРЖДАВАНЕ НА ПРИЕМНИ СЕМЕЙСТВА
Чл. 7. (1) Дирекция "Социално подпомагане" на Агенцията за социално подпомагане предоставя на кандидатите за приемно семейство писмена и устна информация относно условията и реда за кандидатстване, процедурата по подбора и утвърждаването на кандидатите, както и относно естеството и целта на приемното семейство като мярка за закрила на детето.
(2) Отдел "Закрила на детето" в дирекция "Социално подпомагане" провежда с кандидатите за приемно семейство информационна среща, на която им предоставя информацията по ал. 1.
Чл. 8. (1) Кандидатите за приемно семейство задължително попълват въпросник за самооценка съгласно приложение № 1.
(2) Кандидатите за приемно семейство подават заявление съгласно приложение № 2 до директора на дирекция "Социално подпомагане". Към заявлението се прилагат:
1. копие от документ за самоличност;
2. документ от ЕСГРАОН, че не са поставени под запрещение, не са лишени от родителски права или са с ограничени родителски права;
3. декларация, че не са налице обстоятелствата по чл. 32, т. 4 - 7 от Закона за закрила на детето;
4. медицинско удостоверение, че не страдат от болестите по чл. 36 и 36а от Закона за народното здраве;
5. документи, удостоверяващи месечния доход;
6. декларация за обстоятелството по чл. 6, т. 3;
7. декларация за сътрудничество с отдел "Закрила на детето" в дирекция "Социално подпомагане";
8. въпросник за самооценка съгласно ал. 1.
(3) При необходимост дирекциите "Социално подпомагане" могат да изискват и други документи.
(4) Директорът на дирекция "Социално подпомагане" определя социален работник от отдел "3акрила на детето" за оценяване на всеки кандидат, подал заявление по ал. 2.
(5) Директорът на дирекция "Социално подпомагане" определя социален работник от отдел "3акрила на детето" за работа с детето, което може да бъде настанено в приемно семейство.
Чл. 9. Оценяването на кандидатите за приемно семейство изисква:
1. не по-малко от 4 срещи с кандидатите и останалите членове на тяхното домакинство, резултатите от които се отразяват във формуляр съгласно приложение № 3;
2. не по-малко от две посещения в дома на кандидатите;
3. среща с двама поръчители, които дават писмена препоръка за кандидатите съгласно приложение № 4;
4. обучение и подготовка на кандидатите.
Чл. 10. (1) Обучението и подготовката на кандидатите за приемно семейство се организират от дирекция "Социално подпомагане" или от лицата по чл. 43з от Закона за закрила на детето.
(2) Дирекция "Социално подпомагане" може да договаря обучението, подготовката, консултирането и подкрепата на кандидатите за приемно семейство с лицата по ал. 1.
(3) Обучението на кандидатите за приемно семейство включва най-малко 4 сесии по 3 часа по програма, утвърдена от министъра на труда и социалната политика, председателя на Държавната агенция за закрила на детето и изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане.
(4) Деца с увреждания, с емоционални или поведенчески отклонения се настаняват в приемни семейства, които задължително са преминали през едногодишен курс на обучение по програма, утвърдена от министъра на труда и социалната политика, министъра на здравеопазването, председателя на Държавната агенция за закрила на детето и изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане.
(5) За приемно семейство могат да бъдат утвърдени само кандидати, които са обучени съгласно ал. 3 или ал. 4.
Чл. 11. (1) Директорът на дирекция "Социално подпомагане" прекратява оценяването по предложение на социалния работник, който извършва оценяването, в случаите, когато:
1. кандидатите отказват да сътрудничат на социалния работник при оценяването или да бъдат обучавани по програмите съгласно чл. 10, ал. 3 или ал. 4;
2. мотивацията на кандидатите противоречи на интересите на детето;
3. се установи разногласие във възгледите на съпрузите да бъдат приемно семейство;
4. когато кандидатите живеят изолирано и не поддържат връзки с близки и приятели или когато трудно биха намерили достатъчно време за детето;
5. децата на кандидатите се противопоставят за настаняването на дете в семейството;
6. съществуват други причини, които биха навредили на психическото, физическото или социалното развитие на детето.
(2) Заповедта за прекратяване оценяването на кандидатите за приемно семейство подлежи на обжалване по реда на Закона за административното производство.
Чл. 12. Кандидатите за приемно семейство могат да се откажат писмено на всеки етап от оценяването чрез заявление до директора на дирекция "Социално подпомагане".
Чл. 13. (1) Оценяването на кандидатите завършва със социален доклад съгласно приложение № 5, който се изготвя от социалния работник, извършил оценяването.
(2) Социалният работник уведомява кандидатите за приемно семейство за социалния доклад по ал. 1, които в 7-дневен срок от уведомлението могат да се запознаят с него и да направят възражения пред директора на дирекция "Социално подпомагане" по отношение на изложените в доклада факти и обстоятелства.
(3) След изтичането на срока по ал. 2 социалният доклад заедно с възраженията на кандидатите за приемно семейство се представя пред Комисията за закрила на детето по чл. 20а от Закона за закрила на детето.
Чл. 14. (1) Директорът на дирекция "Социално подпомагане" по предложение на Комисията за закрила на детето по чл. 20а от Закона за закрила на детето издава заповед, с която утвърждава или отхвърля кандидатите за приемни семейства.
(2) Отказът на директора на дирекция "Социално подпомагане" за утвърждаване подлежи на обжалване по реда на Закона за административното производство.
(3) Утвърдените приемни семейства се вписват в регистъра по чл. 21, ал. 1, т. 6, буква "ж" от Закона за закрила на детето след влизането в сила на заповедта за утвърждаване.
Чл. 15. (1) Социалният работник, извършил оценяването, веднъж годишно прави преглед на вече утвърденото приемно семейство, като провежда среща с него и посещава дома му.
(2) При установяване наличието на обстоятелствата по чл. 32 от Закона за закрила на детето или на промени в обстоятелствата по чл. 6, при които съществува опасност от увреждане на физическото, психическото, нравственото, интелектуалното и социалното развитие на детето, социалният работник по ал. 1 изготвя социален доклад за оценяване.
(3) Представянето на социалния доклад пред комисията по чл. 20а от Закона за закрила на детето и издаването на заповед от директора на дирекция "Социално подпомагане" за заличаване на приемното семейство от регистъра се извършват по реда на чл. 13 и 14.
Глава четвърта.
НАСТАНЯВАНЕ НА ДЕТЕ В ПРИЕМНО СЕМЕЙСТВО
Чл. 16. (1) Изборът на подходящо приемно семейство за определено дете се прави от директора на дирекция "Социално подпомагане" по предложение на социалния работник, работещ с детето, и на социалния работник, извършил оценяването.
(2) След избора по ал. 1 започва процес на опознаване между приемното семейство и детето, който продължава от 4 до 6 седмици.
(3) Процесът на опознаване включва срещи на детето и приемното семейство и посещения на детето в жилището на приемното семейство.
(4) При спешното и краткосрочното настаняване опознаването може да трае по-кратко време от времето по ал. 2 или изобщо да отпадне в зависимост от обстоятелствата и спешността на конкретния случай.
(5) Настаняване се предприема, когато в процеса на опознаване между детето и приемното семейство се изградят близки отношения.
(6) Опознаването включва и предоставяне на информация на приемното семейство от социалния работник, работещ с детето, относно:
1. нуждите и навиците на детето;
2. особеностите в поведението и развитието на детето;
3. здравословното състояние на детето и неговия личен лекар;
4. биологичното семейство на детето;
5. друга информация, която би подпомогнала приемното семейство в грижите за детето.
Чл. 17. (1) Настаняването на дете се допуска само в приемни семейства по чл. 14, ал. 3.
(2) В случаите по чл. 19, ал. 1 се издава заповед за настаняване за всяко дете.
(3) Настаняването на дете се извършва по съдебен ред, а при временно настаняване - по административен ред.
Чл. 18. (1) В договора по чл. 27, ал. 3 от Закона за закрила на детето се уреждат въпросите, свързани със:
1. подходящи жилищни условия;
2. лично пространство за детето;
3. подходяща храна и режим на хранене;
4. личните нужди на детето;
5. условия за емоционално развитие;
6. грижи за здравето и образованието;
7. срещи с роднини, близки, приятели или значими за детето хора;
8. други важни за детето или приемното семейство обстоятелства.
(2) При настаняването на дете социалният работник, работещ с детето, предоставя на приемното семейство плана за действие и друга информация, необходима за отглеждането на детето.
Чл. 19. (1) В едно приемно семейство могат да бъдат настанени не повече от две деца, като общият брой на децата в семейството не може да надхвърля четири деца.
(2) Изискването по ал. 1 не се прилага, когато настанените деца са братя и сестри.
(3) Социалният работник, работещ с детето, настанено краткосрочно в приемно семейство, когато прецени, че не е възможно неговото връщане в биологичното му семейство, изработва нов план за действие, предвиждащ последователност на мерките за закрила съобразно най-добрия интерес на детето.
Глава пета.
НАБЛЮДАВАНЕ НА ПРИЕМНАТА ГРИЖА
Чл. 20. (1) Социалният работник, работещ с детето, го посещава в приемното семейство най-малко 2 пъти през първия месец и веднъж през всеки следващ месец.
(2) Приемното семейство осигурява възможност на социалния работник за осъществяване на лични контакти с детето.
Чл. 21. (1) Приемното семейство уведомява дирекция "Социално подпомагане" при настъпване на важни обстоятелства, засягащи детето, като:
1. промяна в обстоятелствата по чл. 32 от Закона за закрила на детето;
2. промяна в обстоятелствата по чл. 6, т. 2 - 4;
3. промяна на настоящия адрес;
4. сключване на брак от приемния родител;
5. развод на приемните родители;
6. други важни обстоятелства.
(2) При наличие на обстоятелствата по ал. 1 социалният работник може да направи мотивирано предложение до директора на дирекция "Социално подпомагане" за спешно настаняване в друго приемно семейство или за промяна на мярката за закрила.
Чл. 22. (1) Дирекция "Социално подпомагане" осигурява подкрепа и помощ на приемното семейство при изпълнението на задълженията, свързани с отглеждането и възпитанието на настаненото дете.
(2) Дейностите по обучението, подготовката, консултирането и подкрепата на приемни семейства могат да се осъществяват от лицата по чл. 43з от Закона за закрила на детето.
Какво е това Приемно семейство:
Приемното семейство се грижи за дете, което не може да бъде с родителите си, въпреки, че има такива. Приемането се използва да помага на деца за кратък период, когато има криза в дома или за по-дълъг период от време, то е алтернатива на осиновяването. То е оптимален вариант за отглеждане на деца, които за определен период от време не могат да живеят с рождените си родители.Набирането и подготвянето на приемни семейства, както и осигуряването на системна професионална помощ в процеса на осъществяване на приемните грижи се извършва от Социални работници, работещи в Неправителствения сектор или социални служби и заведения (Отдел за закрила на детето).Процеса на приемане е свързан с някои основни процедури преди, по време и след пиемането. Преди приемната грижа се набират, подбират и подготвят приемните семейства и децата, подпомага се физическото и емоционално свързване, което да осигури реалистични очаквания от взаимоотношенията и на двете страни;по време на приемната грижа е възможна финансова подкрепа; консултиране на заявени нужди, когато такива възникнат; мониторинг на процеса; след приемната грижа се работи предимно за справяне с раздялата; приключване на взаимоотношението; подкрепа на детето да интегрира процеса на прехода; корекция на плана за детската грижа;
Каква е неговата роля за дете, растящо без грижите на своите биологични родители:
Създаването на традиция на "приемните" семейства е алтернатива на грижата за деца без родители. Това е приоритет от първостепенна важност. Научните сведения показват, че няма алтернатива за благополучното развитие на децата, различна от семейната. Трудностите да се намерят и обучат приемни семейства в България са много, но това не значи, че не трябва да се търсят възможности за установяване модела на приемните семейства като по-добре функционираща, съвременна социална практика в България.
Източник:НФ"Осиновяване"