Честита Баба Марта със закъснение на всички!
Не бях влизала във форума, та се наложи да доизчета старата тема, за да вляза в актуалните събития
Първо и тук да благодаря на Блу за помоща отново! Златна си!
Gery, ти ме провокира да пиша... Първо се надявам, че сте направили всички изследвания на Стефан, за да се постави "Дислексия". За тези, които тепърва ще търсят проблем да кажа, че е необходимо да се направи и консултация с офталмолог. Не само острота на зрение, а и астигматизъм и синхон на очите. Понякога се остановява, че очите не могат да следят ред или да прехвърлят от настоящия на следващия ред. Това се подпомага като се изрязва от бял картон прозорче, което да показва само реда или по-малко, което да обхваща само една дума или сричка на първо време. Понякога се налага и консултация с невролог, за да се изчистят други съпътстващи проблеми. Често нещата са комплексни и трябва да се подсигури на детето цялостна терапия, защото само работа с логопед не е достатъчна. Много често децата с дислексия компенсират с много добре развита работна памет, така че подпомагай и зрителната и слуховата памет. Паметта се тренира както и мускулите - с много и ежедневна работа.
Другото, което казва Вени - много работа за обща и финна моторика. Да играе колкото може повече с пластилин, тесто, да пише върху пясък или брашно, да изработва букви и цифри от тесто и после да си ги изяде.
Чрез функционален резонанс се доказва, че финната моторика подпомага речта и обратно, така че не я пренебрегвайте!
Можеш да моделираш знаците от пръчици, мозайки, конци /импрегнирани с парафин/ или тънките кабелчета, които използват електричарите. Това ще подпомага и писането, като следва модела на изписване на елементите на буквите, цифрите и изобщо знаковата система.
Рязане с ножица да се включи.
Ориентиране в мрежа, карта, схема, изработване на нещо по модел /сложните фигури от мозайка или конструктор/ да ти помага в готвенето като следи рецептата, да помага на татко си като следи дали изпълнява задачите в правилния ред. Ако го влече - тъкане на килимче пак по схема. Това може да се замени вместо с конци със елементи от сламки или друго, което да му е забавно. Да оцветява по зададена схема. Разпечатваш картинка за оцветяване и задаваш всеки елемент с какъв цвят да се оцвети, като можеш да поставяш различни знаци - геометрични фигури, цифри, букви, странни сложни знаци които ти си измислила. като от страни задаваш схемата 1 с жълто, 2 с червено и т.н. като схема на гоблен да стане.
Важно е да наблегнете и на пространствените представи - пред, зад, първи, последен, преди, след, между. Нарежи цветни сламки, които да подрежда или нанизва на същите кабелчета в някаква серия /това ще подпомага идеята, че за да напишеш дума трябва да следнаш алгоритъма на буквите, респективно звуковете, които чуваш/, същото може да се прави и на мозайка.
Играйте на игри от модела: "котето е пред патето. Кой е последен? Кой е пръв?" първо с картинки, за да има зрителна основа, после само като му ги казваш, за да стимулираш развитие на пространствена представа в мисловен план. После усложнявай задачата с височини, големини, килограми. А още по-сложна е тристепенна задача от типа: "Иван върви пред Петър, но след Георги. Кой върви пръв? Кой е по средата?"; Подреди Иван, Петър и Георги така, че Иван да е между Георги и Петър и т.н.
Работете с пъзели, лабиринти, ориентиране в мрежа.
Диктовка в мрежа - на тетрадка с големи квадратчета детето да изписва думата, като следва квадратчетата, за да има отново зрителна основа. Изработването на модел на дума също помага - да оцвети толкова квадратчета от колкото звука се състои думата. Да следва модела на думата, като оцветява в червено гласните звукове и съответно в синьо съгласните.
Хубаво е вкъщи да има табло с азбуката, за да се подсеща за знака на буквата. Хубаво е таблото да е с изписани печатните и ръкописните букви, съответно главните и малките, може да му е забавно и сам да си изработи таблото.
За съжаление на голяма част от децата са им трудни пространствените представи, защото често часовете по физкултура се пренебрегват. Именно там обаче се работи не само за общата моторика, а и за пространствените представи. Често децата от начален курс срещат сериозни затруднения да позиционират себе си в пространството - отново първи е еди-кой-си, аз съм пети в редицата и съм между еди-кои-си деца... Та със Стефан можете и такива игри да играете.
Ако се сетя още нещо ще пиша, а и не съм сигурна на какъв етап е Стефан, за да съм полезна с конкретни идеи.
Ох, Вени с огромна въздишка!!! Нямаш идея мила, че тук нещата са на светлинни години от терапията, за която ти говориш. Ако имаш интере и ти се занимава прочети новата ни "наредба за приобщаващо образование" /в сайта на МОН. Чети я обаче след като си наясно, че вече цяла учебна година още нямаме правилник към нея. Имай предвид и че в България един ресурсен учител работи с минимум 10-12 деца /разпредели ги в 30 часа седмично/; логопедите и психолозите /там където ги има разбира се/ работят с около 30 деца седмично отново за същите 30 часа седмично. Имай предвид и че в училищата масово са назначени педагогически съветници, които НЕ са психолози. А в област Плевен /само за тук мога да говоря със сигурност/ логопеди има в 5 училища и 3 детски градини /още 2 логопеда и 2 психолога в двете помощни училища/, а за община Левски 1 логопед, който обслужва всички училища и детски градини! Така е общо взето навсякъде извън София и Пловдив. Все още няма стандарт за бюджета на децата, които се нуждаят от допърнителна подкрепа, а за децата, които са на обща подкрепа стана ясно, че няма да има допълнително финансиране. За наредбата вече е ясно, че не работи по редица причини и има нужда от корекции, които ще се случат някой ден, но не сега...
Общо взето ти се радвам, като те чета - всеки си знае работата и родителя е наясно какво се очаква да се случи през учебната година. Тук обаче не е така. Документите се пишат на конвейр, диагностиката се извършва по същия начин /често по теста "Наоко"/, защото нали се сещаш, че никой не ни праща на обучения, а и теста Уекслер например струва около 3000лв - непосилни за едно училище... Децата са претрупани с академични знания и никаква практика /това със сиренето и кашкавала просто искам да го видя наживо в България/, от децата се очаква да си стоят мирно и тихо от 7 до 17ч. по чиновете, да учат, пишат, смятат и четат, а те имат наглоста да искат да играят милите! И още ред работи. Нали да сме по-католици от Папата, закрихме си и повечето от помощните и специализираните училища и от следващата година гръмко ще открием Център за подкрепа на личностното развитие! МОЛЯ?!
Айде да не съм черногледа! Ще се оправят и при нас нещата.
ПП: Ей като не пиша-не пиша, ама като почнаааа няма спирка!
ППП: Gery сега прочетох последния бисер на Стефан, който си публикувала - да смешен е, но още повече затвърждава идеята ми за преставите - явно не са добре "тесен-широк, къс-дълъг", и т.н. Времевите представи как са? Количествените представи?