Боби, ами щом "книжката кола не кара" - много популярен израз тук, илюстриращ манталитета на българските шофьори, наред с другото посочено от теб...защо изобщо да ги има тия шофьорски книжки? Да отпадне това изобщо и всеки да си кара каквото иска и мисли, че може да кара по правилата, които "учи в движение". Къде ги научил къде не ги - да не бъдем дребнави.
Щом всички знаем, че хора не бива да се газят - другото е пейзаж. Аз например - чисто технически мога да карам мотор, от тия пистовите, с големите кубици. Мога, просто защото баща ми дълги години се състезаваше именно на писта, по соц-а имаше мотор "Хонда" (тогавашен последен модел) - така да се каже, имала съм шанса мотор да ме учи да карам някой от най-добрите в тази дейност. В момента - нямам право да управлявам такова нещо, защото не съм си изкарала тази шофьорска категория. Толкова. И не карам такива мотори. Преди Дани се бях навила да я взема въпросната категория, след него, предвид колко е рисково все пак - ме налегна благоразумието и се отказах. Фактът, че имам достатъчно приятели, притежаващи такива машини, които с удоволствие ще ми дадат "да врътна едно завойче", вкл. насред града, ей така без книжка за целта, както съм по къси гащи и джапанки, с една каска само - не ме изкушава, да взема да го направя наистина. Просто имам достатъчно здрав разум, за да не се метна на такъв мотор без съответната екипировка, при все че от много години не съм се качвала и да рискувам и себе си и случайни минувачи, ако изпусна управлението. Пък това не е скутерче нали...
Що ти го споделям това. Ами, защото хайде да не си правим илюзията, че масата шофьори на каквото и да било у нас - притежават моята, или твоята дисциплина и благоразумие по такива и сходни въпроси. И сама виждаш какво е по пътищата - наглост, самонадеяност, идиотски маневри, засичанки, вкл. при високи скорости... Към ей това, като добавиш, че някой си, от всичките правила знаел (научил в движение) 10-ина от най-често срещаните знаци, а кога е с предимство някъде се явява "според мен мога да мина сега" - това вдига риска в пъти. Ако помня правилно, ти, въпреки, че си дългогодишен шофьор и си карала в САЩ, където са егати магистралите и трафика, когато се прибра и започна да шофираш тук - се беше натикала в насрещното на някакъв еднопосочен път. Защото е бил достатъчно широк, за да се разминат две коли, видяло ти се логично да влезеш там и да караш в тази посока, а знакът който е обозначавал, че не следва да влизаш там - не ти е бил познат просто. И да си го видяла - не си го отчела като пътен знак изобщо. Нищо не е последвало от тази ти неволна грешка тогава, ама на по-тесен път, с някой засилен насреща ти, дето не очаква да му караш в насрещното - може да стане мазало. Челно такова. Това, че ти не си идиот и задължително, или не, заради своята си безопасност - си се запознала с местните знаци и правила на бърза ръка - изобщо не значи, че всички са склонни да направят това
Ако някак не ги задължиш да го направят. Точно напротив.
Книжката, за да я вземеш - минава през задължителен курс както ти е известно.Щеш не щеш - назубряш го тоя правилник и знаци бе, иначе - няма минаване на теорията и това е то. Ще забравиш набързо по-незначителните и често тотално излишни неща (като тия дето ги беше снимала във ФБ), ама важното, основното, най-честите знаци по тия пътища - все ще ги запомниш. И да не искаш. Като няма книжка, респективно няма курс - кой доброволно ще седне да го зубри тоя учебник? Ти това вярваш ли го наистина? Частта с кормуването - също не е "отбиване на номера" и "нещо излишно". Щото карането на кола не се заключава в това "да въртиш геврека" и "газ, спирачка" и т'ва е. Да, твърдя го. Има тънкости, има препоръки, важни за еди каква си ситуация, еди какви си пътни условия, които някой трябва да ти каже. Някой с опит. Не са ти в главата "по рождение", ако ще да си много интелигентен. Нарицателен пример за ей това нещо, ми е една верижна катастрофа на която станах свидетел преди няколко години. Зима, около 8 сутринта, хубав трафик, едно голямо надолнище и супер рядкото за Стара Загора - беше валяло сняг през нощта, минусови температури, не караш по никаква настилка, караш върху лед. В добавка - отгоре вали мокър сняг (суграшица му викат по нашия край), та пързалката става пълна. В тази обстановка, един Убавец - скочи на спирачката. В добавка - колата му със задно, та съвсем се завъртя като пумпал, събра още 7-8 коли, за късмет стоящите наблизо пешеходци успяха да се дръпнат, за да не бъдат пометени от него и другите автомобили, които също се врътнаха в произволни посоки при удара в този първия и една в друга после. Та се размина всичко с много огънати ламарини само, малкият дявол дето се вика. Около 2 дни по-късно, случайно от приятели полицаи разбрах, че героят предизвикал катастрофата - нямал книжка. Били му писали и на него няколко пъти "бележки", не са го хващали веднъж-дваж да кара така, ама си кара и не му дреме. Пък изкоментираха случаят пред мен, защото съпругата на единия полицай се оказала сред тези с ударените коли, колата й нямала каско, тоя дето предизвика катастрофата, освен книжка нямал и застраховка "гражданска отговорност"....та ремонта на почупената кола полицаят трябваше да плаща от джоба си. Момчето дето скочи на спирачките...ми просто не знаело, че в такава ситуация - минаваш на по ниска предавка (моторна спирачка демек), а не си скачаш на спирачката с цялата си тежест на ледника. Ми не знаел, да. Кой да му го каже това? Това ти го казват на шофьорския курс при кормуването. Казват ти и други ей такива полезни и практични неща, които понякога могат да ти спасят живота.
Мога да се съглася, че системата ни за обучение на млади шофьори - има дефект до дефекта "мила моя майно льо" и се нуждае от як ремонт, да. За да бъде по-ефективна, да се разкарат от нея наистина глупавите и излишни неща, за да се наблегне на наистина важните, базовите за старт. Другото - вече стаж и опит, добива се само с каране, така е. Ако ще - нека е самоподготовка - сам учиш правилника, някой с опит те учи да шофираш на семейния автомобил (нали нещо такова беше в САЩ?), пък като си убеден, че си усвоил теорията и практиката - яви се на изпити, ако си наистина - получаваш книжка. Ако не си - връщат те да си доучиш и да потренираш още. Важното за мен лично е - да има регламент, някаква относителна гаранция, че зад волана не сядат хора, тотално нямащи хабер как да карат и какви са правилата по пътищата. Което освен по системата "шофьорска книжка" - аз не се сещам как може да се постигне. Това, че има куп легални шофьори, които са просто некадърни (еми не е за всеки това, така е), куп нагли и самонадеяни, нарушаващи правилата не от незнаене на същите - не може да бъде аргумент, че нямало то проблем някакви хора да си карат, ей така без минимума даже да са усвоили, че да седнат зад волана. Въпросните на целия останал батак с родното шофиране - правят батака само още по-голям.
Аз като казвам, че за каране без книжка - бива най-после да има брутални санкции, не казвам, че те не трябва да са брутални и за всякакви други шофьорски изстъпления - каране с 200 из града, отнемане на предимство, минаване на червено и пр. Напротив. "Дрането" трябва да е брутално за всичките изброени дотук. Не приемам, че проблем Х не бил чааак такъв проблем, щото имало и по-големи от него. Ми има, което не прави проблем Х незначителен все пак.
В момента Боби, предвидените санкции за едно-друго са в следния вид. Аз получих "честитка" за 200 кинта, заради превишена с 32 км. скорост. Сериозно си звучи 32 отгоре нали, не е "дребно нарушение". Ама малката подробност е, че аз съм карала с 92 км/ч на 4-лентов път, гладък като джам в момента на това нарушение. Моя вина разбира се, че не съм видяла в крайпътния храсталак знака, изискващ да мина по тази отсечка с не повече от 60 км/ч, да. Оттогава, особено лятно време - много внимателно се взирам в крайпътни треви и храсталак да не пропусна някоя такава табела. Карайки с 90км/ч, извънградско, на чудесен път - сигурно ще да съм много опасна за околните шИфьорка, възможно е.
Затова - минус 200 лева и другия път - внимавай повече. В същия момент Боби, ако хванат някой да кара с превишена скорост, пък пийнал, ама без книжка, знаеш ли какво следва за него? Ами...нищо не следва. В наййй-лошия случай, ако се опре до съд изобщо - може да получи някоя условна присъда. В общия - чичко полицай ще го смъмри и ще му напише една бележка и това е. Какво да му направи друго? Да му вземе талона и книжката дето ги няма ли?
Тези закони са писани с презумпцията, че няма чак такива идиоти, или ако има не са толкова много, че да карат масово без книжки. Реалността се оказва друга и следва да има корекции по тази причина.