м-и, какво искаме аз, ти, другите по въпроса - както се сещаш все тая. Или какво считаме, че трябвало да бъде, а то какво е в действителност...
Не мога на този етап поне, да твърдя, че учителите си вършат масово работата "за отбиване на номера" и затова положението "повтаряме учебния ден у дома" е също толкова масово. Със сигурност, както е при всяка друга гилдия - и в тази има и некадърни и просто мързеливи, които си гледат работата през пръсти - да. Но някак не си представям, че едно 90 и нагоре % от българските учители са такива, че това да е главната причина. Има разбира се и такива, както е споменала
Додич за тяхната детска градина. Има такива кадри и по училищата разбира се, но чак пък масово да са само такива - наистина не го вярвам. По чиста случайност, от приятелски деца, от приятели на нашите в разговор на тема училище - установявам, че в моето основно училище например, както и в гимназията - все още си работят почти всички преподаватели, при които съм била и аз. Категорично кадърни и отдадени на професията си хора, някои в предпенсионна възраст разбира се. Но все пак - на работа. Е, тези конкретно, щом са могли на мен да предадат съответния материал, без да има нужда от това да го уча повторно после с мама, а сега не могат да го направят с тези след мен - единственото, което ми хрумва е проблем с учебниците, помагалата, самата учебна програма. Няма логика да е друго просто.
Частните уроци, колкото са доказателство, че в сградата на училището не се усвоява материала както следва по някаква причина, толкова са доказателство, че доста повече материал, за доста по-малко време се усвоява ефективно, но извън клас. Защо това е възможно? Нали частните уроци ги дават същите тези учители, които преподават това и в клас? Но извън клас - кое и как ще преподадат си решават изцяло те, а не го правят по поредната безумно сбъркана учебна програма. Т.е. когато учителят има свободата да си върши работата, както счита за най-ефективно - има и резултати. Явно прекалено много им се бъркат в методиката на преподаване и всъщност вместо да им използват потенциала на преподаватели - те просто го смазват с някакви безумия. Битува и родителското мнение, че доста учители - нарочно в клас не се стараели, за да ни принудят после да си пратим децата на частни уроци. При кого - пак при тях. Хайде, може наистина да има и такива учители, обаче тя така става много сложна схемата бе хора. Аз ако преподавам математика калпаво на вашето дете и решите да го пращате и на частни уроци, да няма при мен да го пратите? Ми няма, като сте убедени, че съм некадърна. В добавка, ще увеомите всичките си познати родители колко съм некадърна и те няма да си пратят децата на частни уроци при мен тогава. Демек - ако аз не се старая в клас - създавам така допълнителен доход на някоя (вероятно непозната за мен колежка), да си докарва някой лев над заплатата, ако не й се носи моята "слава" де. Щото съм алтруист?
Учителската професия, както и лекарската е от доста "имиджовите", да не забравяме и това. И частните уроци да са ти опция за допълнителен доход - нямаш ли името на кадърен учител - няма частни уроци, няма и пари отгоре. Пък името си на кадърен/некадърен си го градиш в класната стая все пак. Пък да не пропускаме, че освен учителите по математика, БЕЛ, чужди езици, в някои случаи и тези по химия и биология ( в горния курс) - няма други профили учителски, за които родителите да са склонни да платят за частни уроци. За к'во? То и сега тези уроци се плащат за някакъв период, с цел отрочето да се скърпи бал при кандидатстване в гимназия/ВУЗ и да се изтикат съответните изпити. Аз не съм чула нечие дете да ходи на частни уроци, по всички предмети, през целия си курс на обучение в училище - с цел наистина да знае. Всичко. Хайде - допускаме все пак, че някои учители, по някои предмети, нарочно в клас си гледат работата калпаво, че да има пазар за "частни уроци" после. Ми да, ама другите, дето преподават такива неща, за които пазар за частни уроци няма в общи линии - те с какъв "користен" мотив пък, не могат да преподадат материала както следва? Обаче не могат и те бе - факт. Математика ли е, биология ли е, история ли е - една и съща картинката.
Мисля го тоя 1-и клас отсега, че не е и отсега, ами откакто проговори моя Убавец. Искам да е целодневно обучение. По две причини. Първата е, че не искам да карам "учебен ден" всяка вечер/нощ след прибиране от работа. Да попитам и погледна какво са учили и писали - разбира се. Да внеса корекции, да дообясня нещо - повече от нормално е. Но дотук - функции по контрол и корекция, чат-пат помощ. Не аз да дублирам функциите и работата на учителите. Втора причина - аз НЕ СЕ чувствам подготвена и реално не съм подготвен педагог. Това, че нещо знам, че го знам добре, че знам куп неща и то добре - не означава изобщо, че същите мога да ги предам и обясня на дете. Всъщност -наясно съм, че не мога. Аз с детето си говоря както говоря с вас, откакто имаме диалог изобщо. Не е и с някаква цел и умисъл това, да не се учи "по бебешки" да говори, или друго. Просто аз по друг начин - не умея да говоря. Обяснения "по детски" - също не мога да правя, обяснявам като за доста по-голямо дете, къде ме разбере, къде не ме, ама засега - не е проблем. Имаше питане наскоро, относно детенце с генетично заболяване (Даун), защо така. Детето има заболяване казвам. Ама какво било това заболяване, той можел ли да се разболее от същото като си играят, като вируса ли било (знае, че вирусите са заразни). Хващам се да казвам на сина си, (потресена от переспективата, че би избегнал игра с дете с увреждане, грешно считайки, че това може да е заразно): "Не Дани, детето има хромозомен дефект. Това не е истинска болест като грипа, просто детето изглежда малко по-различно, играйте си спокойно и ти отстъпвай, ако има спор за нещо". Не мина и така... Какво било хромозомен дефект. Обяснявам нещо от сорта, че мама и тати като правят бебето и понякога нещата се объркват леко и затова има и такива деца, но не е нищо особено. Това вече се прие и замина да играе. А аз за пореден път се ядосах, че не ги умея тия раУти за щъркела и другите такива подходи. Споделям го това, защото ще съм толкова некадърна и относно обясненията на това и онова по учебния му материал, а там вече "ми колкото разбрал - разбрал, някой ден ще разбере и сам кое и как" - не е валидно, като описаната по-горе ситуация. И съответно - предпочитам професионалисти да преподават, професионалисти да следят и помагат в процеса на писане на домашни и учене на уроци. Аз просто - не съм подготвена в тази област. Ако бях - да съм начална учителка все пак.
Родители мило ме уведомиха, че при децата на целодневно обучение - редовно домашните се пишели, като госпожата пише верните отговори на дъската, или каквото там има да се пише - те преписвали наготово и така. Колко е вярно - не знам. Ами, ако е така? Каква опция имат родителите изобщо? Някаква човешка и общодостъпна имам предвид... Не се сещам засега. Ама приемам идеи по темата де.