На този въпрос ще мога да отговоря едва след като министърът на здравеопазването даде указания по прилагането на Наредба № 4 от 10 декември 2013 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Урология“, както е записано в документа - "§ 2. Указания по прилагането на наредбата се дават от министъра на здравеопазването."
Малко предистория. От самото си създаване сдружение Зачатие като организация, и аз като лекар, сме защитавали правата на хората с репродуктивни проблеми с всякакви позволени от закона средства. Опитвали сме се да посочваме проблемите в областта на репродуктивното здраве и да предлагаме решения. Напр. през 2004 г., т.е. преди 10 години, взехме участие в кръгла маса на тема
"Пътят до бебе в епруветка" - Какво прави държавата за двойки, страдащи от стерилитет?. В линка можете да прочетете какво сме предложили на държавните институции, какво е направило Зачатие със собствени средства и сили и какво - държавата.
На кръглата маса се оформиха следните предложения към отговорните държавни институции:
1. Провеждане на широк публичен дебат за включване на клинични пътеки за лечение на стерилитет в НРД за 2005 година.
2. Поемане на всички разходи по лечението на възпалителните заболявания на репродуктивната система при мъжа и при жената от НЗОК.
3. Създаване и обзавеждане на кабинети по репродуктивно здраве, които осигуряват достъп до акушер-гинеколог, уролог (андролог) и психолог в големите градове на страната.
4. Скрининг при двойките (след двегодишни безрезултатни опити за забременяване) чрез пакет от процедури, включващ спермограма, изследване на проходимостта на маточните тръби и изключване на възпалителни заболявания на репродуктивната система с цел своевременно прилагане на достъпни и лесноприложими методи на асистирана репродукция.
5. Приоритетно ограмотяване на мъжете за причините за безплодието с цел своевременна диагностика и лечение на все по-разпространения мъжки стерилитет.
6. Приоритетно ограмотяване на родителите за ранното започване на полов живот при децата с цел профилактика на пренасяните по полов път заболявания като причини за стерилитет. Също така можете да си припомните, че от 2003 г. до 2014 г. мъжете бяха забравени от Бога /държавата/ участници в репродуктивния процес. Дори най-простото и основно изследване при тях беше изключено от Националния рамков договор, от високоспециализираните дейности и от контрола на държавата.
Ето какво съм казала накратко във Варна през 2004 г.
"Д-р Мариела Даскалова - зам. председател на сдружение Зачатие
Първото скринингово изследване при мъжа е спермограмата. Много често жената се подлага на какви ли не интервенции, без преди това да се изследва партньорът й. Мъжът трудно се убеждава, че стерилитетът може да идва от него. Нужна е сериозна просветна кампания.
За съжаление дори, когато партньорът преодолял своите народопсихологични, емоционални, инстинктивни страхове и дал проба за анализ получава една услуга, която няма нищо общо с истината. Която е на светлинни години от съвременното ниво на познание и няма дори допирни точки с критериите на СЗО. Случаите на недобросъвестно направени спремограми не са единични, те са масова практика. И специално искам да чуя мнението на НЗОК къде е спермограмата в последния и в следващия и още неподписан рамков договор? Защо изчезна като дейност, след като преди две години беше включена в пакет ависокоспециализирани дейности?
Общоизвестен факт е, че спермограмите се правят от лаборанти или акушерки. Квалификацията им в тази посока е никаква. Лично до мен достигат десетки спермограми с абсурдни данни – напр. 96% сперматозоиди с нормална морфология или 93% активно подвижни. Проблемът идва от ключовата прогностична стойност на спермограмата. При едно такова дадено заключение “Нормозооспермия” автоматично, по метода на изключването, причината за стерилитета започва да се търси у жената. Едно такова погрешно заключение я обрича на продължителни, скъпоструващи, емоционално обременяващи, дори инвазивни и рискови процедури, която забавя лечението на двойката с години. От друга страна, проблемът при мъжа се диагностицира късно, хронифицира и често се пропуска моментът за лечение."Как мислите, нещо да се е променило?
И сега се връщаме в настоящето. Извадката от цитираната Наредба № 4 е опит за регулация по отношение на спермалния анализ. В същия документ, в раздела за минимално оборудване на урологичните кабинети, няма изискване да има микроскоп. Което предполага, че не лекарите уролози ще правят спермограми, те и по принцип никога не са се занимавали с тази дейност, а вероятно това ще е лабораторно изследване, което автоматично ще се пренесе в клиничните лаборатории и пак стигаме до пасажа в червено.
В ситуация, в която законодателството е неясно, се създават условия някой да не спазва закона, но понеже е удобен, да не бъде проверяван и наказван. Това е реалността - лабораториите продължават да си работят като преди и никой не се вълнува от това. Но, както казват по-умни хора от мен, избирателното прилагане на закона е по-лошо от липсата на закон.
Разбира се, аз не съм наивна, макар да изглажда така отстрани, и знам, че никоя власт не обича правозащитниците. От момента, в който съм решила да изказвам мнението си публично, съм приела, че ще бъда критикувана, ще ми бъде оказван натиск, ще ми бъдат пращани провокатори, ще бъда следена, записвана и изнудвана и т.н. Затова работя максимално прозрачно и стремейки се да спазвам закона, което понякога е доста трудно заради неясното законодателство и противоречащи си един на друг нормативни документи. И въпреки че след всички проверки, които ни бяха назначени, се доказа, че работим в съответствие със закона, бяхме предупредени официално от ИАТ и от РЗИ, че ако не заличим от предмета на дейност на нашето лечебно заведение "репродуктивна медицина", ще последват "сериозни административни наказания". Разбира се, това няма никакво правно основание, тъй като "репродуктивна медицина" е съвсем различно от "асистирана репродукция", но държавата винаги е по-силна от обикновения човек, когато е сам. Също така в няколко неофициални разговора ми беше прошепнато "добронамерено и приятелски" да внимавам, да се сниша, да не говоря толкова за профилактика, за това, че пирамидата на здравеопазването е обърната и че целият обществен ресурс се дава за асистирана репродукция, а не за диагностика и лечение, и изобщо да не дразня силните на деня, които и да са те.
От друга страна, след публикуването на Наредба № 4 от 10 декември 2013 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Урология“, никой не реагира, а беше логично някой да попита министъра какво предвижда. Като казвам някой, имам предвид примерно БАСРЗ /Българска Асоциация по Стерилитет и Репродуктивно Здраве/, националния консултант по асиситрана репродукция доц. д-р Щерев, Българското Урологично Дружество, пациентите, които са директно потърпевши ... След като на никого не му прави впечатление, че има неясноти и пропуски в законодателството, може би аз греша, а мнозинството има право и няма проблем. Демокрация.
Такива работи. Свободата, Санчо ...