Бубе, смяташ ли, че трябва да се опитваме да променим поведение, ако щеш и характера на децата си? Аз искам по-някакъв начин да постигна спокойствие и уравновесеност. Искам да ме чува и слуша, когато става въпрос за опасни неща(онзи ден примерно бутна дете от пързалката, просто защото стои горе и не се спуска), не ми е дерт да козирува и да стои мирно, просто защото Аз казвам.
М-и, колкото и богохулно да звучи, децата се раждат с характер. В смисъл, аз не поддържам тезата, че те са копия на родителите си. Да, притежават техни черти, но в никакъв случай копия. Ако мога леко да се отклоня, покажи ми едно дете от Маалата, горд син/щерка на Хасан и Айшето, което да е диагностицирано с хиперактивност? Може и да има изключения, разбира се, но са редки /както вече обясних и самото поведение/. Защо? Защото циг...ъъъъ ромите имат по емнайсе деца. Нямат нито време, нито желание тия деца да ги кесят по ръцете си и да им угаждат непрекъснато /. Нямат време /от правенето на нови/ да приспиват до 24ч, не ги заливат с играчки. Повечето техни деца са почти непрекъснато навън /говоря за редовия ман..ъъъъ ром, не за тия с палатите/. Нямат и ТВ. Даже и бейби ТВ. Съдя и по собственото си дете, разбира се - от новороден е с модерна прожекционна лампа /на която обърна внимание преди месец/, въртележки, има 6 вида конструктури, 25 вида автомобили, 42 вида плюшени играчки....Понякога трудно го откривам в купа. Знаеш ли с какво си играе той - с щипките за пране. Но при все това, нашите деца са презадоволени от всякъде, за какъв дефицит на вниманието може да иде реч? Ти можеш ли да се съсредоточиш върху нещо, ако притежаваш 25 подобни? Надявам се, схващаш ми идеята, не говоря само за играчките...
И сега в директен отговор на въпроса ти, да, смятам. Поведението трябва да се "наставлява", ако мога да употребя такъв израз. При буйните деца е малко по сложно, защото те обикновено се инатят и правят напук, ако е издадена директна заповед. Ако си прекалено мек, пък ти се качват на главата. Единият вариант е чрез директно подражание да се показва "правилното" и/или "неправилното". В смисъл, открито да похвалиш поведение, което ти самата харесваш, ако го видиш при друго дете, например. Така, че детето да те чуе и да разбере смисъла. Друг вариант е, когато ти го проявяваш /не можеш да набиваш салам, а да очакваш то да яде зеленчуци/
Трябва да порицаваш открито това, което не харесваш. Скастряш го, без да викаш, че е бутнал дете и след това обръщаш внимание на пострадалия. На синът ти, показваш, че не си доволна и му се "сърдиш", т.е. не му купуваш нищо, дори да си обещала. Известно време след това го игнорираш, без да се вживяваш разбира се
Виж, посочвам само общи примери, не универсални. Разбира се, че ние сме тези, които трябва да възпитават и доизграждат децата като личности, без да ги потискаме. В никакъв случай - да ги унижаваме. За мен самата, до известна степен все още работи поведението на "игнор", особено когато Цирк Дьо Солей изиграва поредното си представление, до като се търкаля по плочките и оревава квартала. Обърна ли му внимание, продължава безспир. Всяко дете си има "слабо" място по отношение на укротяването. Най-трудното е, да се открие.
Съжалявам за дългия пост.