най-после успях да завърша обещаното.
Размножаване на розите
Розата отглеждана за цветове / рязани или в градина/ както и розите отглеждани за розово масло са вегетативно размножаващи се в културни условия сортове. Така всяка част от изходното растение е точно копие на мйчиното, с изклюяение на случаите когато е размножено чрез семена.
Някои понятия
Резник - част от растението, съдържащо стъбло, листни пъпли и или листа, с дължина около 15 см и с три възела / това са местата където се захващат листата за стъблото/
Зелен резник – получен нач. средата на м. Юни
Зрял резник получен след листопада.
Концентрация на индолил маслена киселина – използва се 100 ppm ( г/л) за зрели резници и 30-50 ppm за зелени резници. Третирането е 10 в секунди, около 1 см от отреза към върха. За домашни условия обкикновено се използва на върха на ножа за 100 мл вода, като предварително стимулатора се разстваря в 20 мл 95% спирт и се долива до 100 мл.
Подложка – растение върху което се присажда.
Размножаване чрез зелени резници – при подходящи условия най-ефективно
Началото до средата на м. Юни се събират зелени резници от предварително набелязаците по качества предходната година растения. Резниците са с дължина 3 възела и полувдъввесинели. Отрезът е непостедсвено под долния възл, гладък с остра ножица / не се допуска мачкане на стъблото, което е предпоставка за последващо загниване/, долният лист се отсранява, премахва се връхната петурка на средния , а останалите се съкръщават на половина, всички петурки на третия лист се съкръщават на половина, резниците се третират с разствор на индолилмаслена кисекина в плитък съд с дълбочина на течностния слой 1 см за 10 секунди, оставят се да изсъхнат и се засаждат в перлитен субстрат / вместо перлит може да се използва едър пясък/ на дълбочина до втори възел, в оранжериййни условия или приблизително такива, като се поддържа температура 23-25 гр. И влажност на въздуха 85-90% / постига се чрез покриване с полиетилен, оросяване и проветряване/. Вкоренаването става за 35-40дни. Ефективност 80-90%, при спазване на подходащи условия.
Размножаване чрез зрели резници - събират се и се подготвчт след листопада, дилжина 3 възела, третират се с индолилмаслена к-на и се засаждат в перли или пясък. Събстрата се поддържа влажен през цялата зима, а условията на отглеждане са темп. 3-5 гр. През март модат да се засадят на открито. Ефективност 55-65%.
Размножаване по стар български метод „ кесме” първият метод използан за размножаване на маслодайните рози, познат от векове, и доста ефективен при декоративните.
Използват се едногодишни леторасти с дулжина 0.7 – 1.2 метра. През есента се събират леторатрите, изкопават се трапове с размери 30х30х30 см, на дъното се връща 5-10 см от най-горната изкопана почва и се полагат леторастите в, тях легнали, зариват се с 10 см пчва и се притъпкват хубаво, налива се около 5 см воден слой и се чака да попие, заравят се с останалата част почва и отново се притъпква. През пролетта от пъпките израстват леторасти. Отглждат се една година и може да се откопаят за да се разсадят или може да де отглеждат на същото място като се проредят, така, че да има 50 см между растенията, за да не се засенчват.
Размножаване чрез присаждане – според мен най-ефективният и най- благоратният метод, не напразно всички декоративни рози, които се продават / внос/ са присадени.
Избират се шипки, с едногодишни леторасти с дебелина на молив + - 5 мм така че да са удобни за работа / освен ако не е създаден разсадник за такива/ и могат да бъдат лесно изкопани, за да се засадят на желано място. Събират се калеми от избранте растения, полувдървесинели, с дължина 25-30 см / 5-8 възела/ като сеотстраняват листата, но се оставя около 1.5-2.5 см листна дръжка. Ако присаждането не може да стане веднада калемите псе постават във вода и имат годност 3-5 дни. На подложката / шипката/ на 5-10 см от повърхността на почвата се извършва присаждането.
Най- ефективниат метод е присаждане на спяща пъпка – нач. - карая на м. Юли.
Подложките е добре да се поливат една седмица преди присаждането.
Присаждане на Т – на 5-10 см от почвата се почиатват шиповете без да се натанява кората, прави Т образен разрез обхващащ само кората, без да се засяга дървесината с дължина 3-4 см успоредно на стъблото и рззрез на неговия край перпендикулярен сна стънлото с дължина 1-1.5 см, в часттт акоято е успоредна на стъблото се се отделя кората, от калема се отрязва щитче с дължина приблизителна на разреза където е отделена кората и дебелина 2-3 мм така че да има част и от дърврсината на калема. Щитчето се помушва под отделената кора и се притяга с найлонова еластична лента с ширина 1 см като се започне от долу на горе и намотките се зестъпват, приключва се след края на напрения разез, срягането е силно.
Ако нама сокодвижение и кората не се отделя се прилата „ чип бъдинг” който има същата успеваемост. Зарязва се щитче от подложката на избраното място / подобно на щитче от калем/, дорната му 1/3 се премахва, щитчето от калема се подмушва в разреза, като се съблюдава да събпаднат тъканите – кора с кора / т.е. ако подложката е по-дебела просадника се поставя в единия край/. Прави се превръзка.
През пролетта – март, стъблото над присадника се отрязва, леко се наранява кората на подложката от противоположната старана на присадника, за да се развие присадената пъпка.
P.S. момичета, освен цветарство, овощарство, моята квалификация и дългогодишна работа включва и озеленяване, ландшафтен дизайн, фуражно производство и ливадарство. Ако иамте да питате нещо или се интересувате от тези области на агрономията с удоволствие ще отговоря.