Докато правех проучвания, каква е нормата за развитие на новороденото и порасналото дете попаднах на множество изследвания, публикации и често със съвсем различни и противоречиви норми. Сигурна съм, че и вие сте попадали на различни източници и сте се чудили на кое изследване да вярвате...
В България се приема за норма таблицата, разработена от проф. Манева и е отпечатана на последната страница на Личната амбулаторна карта на детето. Първата таблица обхваща периода от раждането до навършване на 1 година. Втората периода от една до три годишна възраст.
Разработената по-долу схема за наблюдение е събрана от множество източници и изследователи. Обхваща по-продължителен период – от раждането до 48 месец. Не претендира за изчерпателност и точност, но предлага повече процеси за наблюдение.
I СТАДИИ 0-4 МЕСЕЦА
СТОЕЖ (равновесие) Държи главата си изправена
ДИНАМИЧНА КООРДИНАЦИЯ Координация очи-глава-въртене-поглед; Координация очи-глава-въртене-слух; Ритане
ХВАЩАНЕ И ОЧНО-РЪЧНА КООРДИНАЦИЯ Първи симетрични двустранни опити за хващане; Спиране на робинзонов рефлекс;
Хваща ръцете си и играе
ВЪЗПРИЯТИЯ Фиксира предмети и хора; Реагира на звуци; Следи с поглед движещия се в полукръг около него оценяващ; Следи движещи се ръце; Оценява сладката вода и изразява неприязън към горчивото
ПРОСТРАНСТВО И ВРЕМЕ Опити за хващане на това, което му се показва
ТЕЛЕСНА СХЕМА Гледа ръцете си; Търка очите си; Покрива лицето си с ръце; Приближава ръцете си към устата; Играе с ръцете си; Държи носа си; Докосва ръцете си и ги докосва без да гледа
Докосва гърдите си
ГОВОР Плач; Гласни звуци
МЕЖДУЛИЧНОСТНИ ОТНОШЕНИЯ Концентрира погледа върху лицето на майката когато го кърми; Отговаря на усмивка
Реагира с доволно изражение при вида на храната
II СТАДИИ 5-9 МЕСЕЦ СТОЕЖВ наведен стоеж се подкрепя и повдига с ръце; Седнало положение; Търси опора, за да се задържи, когато е нестабилно; Изправен стоеж с подкрепа
ДИНАМИЧНА КООРДИНАЦИЯ Преминава от легнало към наведено положение; Преминаване от легнало към седнало положение; Ритмични движения на изпъване и сгъване на долните крайници в изправено положение, държан под мишница
ХВАЩАНЕ И ОЧНО-РЪЧНА КООРДИНАЦИЯ Наблюдава предмет, който държи в ръка; Ръчно хващане; Достига и хваща предмет
Преместване на предмета от едната в другата ръка
ВЪЗПРИЯТИЯ Играе със звънче; Обръща глава в посока на шум; Изразява неприязън към миризмата на амоняк; Изразява отвращение към кисело; Вижда бял 9мм. Диск на разстояние 30см. от очите
ПРОСТРАНСТВО И ВРЕМЕ Проучва предмет с уста; Следи с ръка предмет, който му бива отнет; Хваща предмет в обхват на ръката; Хваща предмет, който се подава под покривка; Взима предмет от кутия вадейки го с една ръка; Търси предмет, който е видял да се скрива зад екран
ТЕЛЕСНА СХЕМА Хваща краката си; Маха дреха, която покрива главата му; Придвижва краката си до устата; Държи се за бедрата си; Хваща ушите си; Хваща косите си
ГОВОР Гукане
МЕЖДУЛИЧНОСТНИ ОТНОШЕНИЯ Отличава семейните от външните хора
РЕАКЦИИ ПРЕД ОГЛЕДАЛОТО Фиксира погледа върху огледалото (4-5 месеца); Реакция на интерес, усмихва се (5 месеца)
Гледа образа на другия, а не своя (6месеца),усмихва се на майка си и баща си; Отделя внимание от огледалото към човека, който го вика; Интересува се от своя образ, протяга ръка и го гали (7 месеца); Отдалечава се като раздразнен от своите интереси (8 месеца)
III СТАДИИ 10-18 МЕСЕЦА
СТОЕЖ Седнал се накланя напред за да вземе предмет и изправя тялото си; Изправена позиция без подпори и с разкрачени крака; Рефлекс на заден парашут; Изправена позиция без подпори със събрани крака
ДИНАМИЧНА КООРДИНАЦИЯ Ходи на 4 крака; Преминаване от седнало към изправено положение през наведено положение и на колене; Ходене с разкрачена основа (Крака)и балансиране на предните крайници] Катерене на стъпалата на 4 крака; Взима предмет от земята като сяда
Ходи носейки с ръка пластмасово пликче
ХВАЩАНЕ И ОЧНО-РЪЧНА КООРДИНАЦИЯ Получава предмет, дава го, хвърля го; Ползва лъжица; Строи кула от 2 куба
СФИНКТЕРИ Нощен контрол на аналния сфинктер
ВЪЗПРИЯТИЯ Обръща се по посока на звука; Има предпочитания към определени хранРеагира на убождае на бедрото; Вижда и докосва бял 6мм. Диск отстоящ на 30см. от очите
РАЗБИРАНЕ Реагира на името си; Разбира “дай” и “вземи”разбира “иди там” и “ела тук”; Разбира употребата на звънеца и го звъни многократно
ПРОСТРАНСТВО ВРЕМЕ Вдига обърнатата чаша и хваща куба, който е видял да бъде скрит под чашата; Намира и взима топка хвърлена зад раменете му; Друса чашата пълна с ориз, обръщайки я; Намира и взима топка хвърлена извън стаята през вратата; Възстановява времевия период, според който е скрит предмет след три схеми; Намира и взима предмет дърпайки към себе си конеца, с който е вързан предмета
ТЕЛЕСНА СХЕМА Имитира махане за поздрав с ръка; Изследва с ръцете си лицето на възрастния който го държи в ръце; Докосва с ръката си приблизителното място от бедрото стимулирано с убождане; По команда дава първо едната, после другата ръка; Докосва главата и врата си (10-12 месеца); Докосва корема и гениталните си; Вкарва пръсти в носа си
ДИШАНЕ Успява да духа по подражание
ПИСАНЕ Първи опити за имитация на драскулки с непостоянен или отсъстващ контрол око-ръка
ГОВОР Първи думи; Използва адекватно “НЕ”; Дума-изречение; Използва имитиращи думи-звуци
Произнася поне 5 думи
МЕЖДУЛУЧНОСТНИ ОТНОШЕНИЯ Реагира забавляващо се на гъдела; Реагира на играта на криеница; Обича да бъде гледан и слушан; Игри за упражнение; Подчинява се на забранителна заповед; Дава и взима предмети от /на възрастния
РЕАКЦИИ ПРЕД ОГЛЕДАЛОТО Ясно разпознаване (12месец); Играе пред огледалото и прави упражнения за изучаване(15 месеца); (случва се да са регресивни поведения)
IV СТАДИИ 19-24 МЕСЕЦА СТОЕЖИзправено положение със затворени очи; Изправено положение на пръстите на краката с разкрачени крака; Седящ стоеж със съединени крака; Изправена позиция с разкрачени крака с поглед към тавана
ОБЩА ДИНАМИЧНА КООРДИНАЦИЯ Правилно ходене; Изкачване и слизане по стълба без редуване на краката; Взимане на предмет от земята като се навежда; Рита топка от неподвижно положение
ХВАЩАНЕ И ОЧНО-РЪЧНА КООРДИНАЦИЯ Строи кула от 3 куба; Подобрява използването на лъжицата; Използва чаша с две ръце
Прелиства едновременно няколко страници от книга; Може да хвърля топка
СФИНКТЕРИ Нередовен дневен контрол на аналния сфинктер; Нередовен дневен контрол на мехурния сфинктер
ВЪЗПРИЯТИЯ Вижда и докосва бял 3мм. Диаметър диск, поставен на разстояние 30см. от очите
Определя с ръка, с точност, мястото от бедрото му стимулирано с игла
РАЗБИРАНЕ Разбира “дай ми това за пиене”; Разбира “дай ми това за рязане”; Разбира “дай ми това за писане”; Речник с образи
ПРОСТРАНСТВО И ВРЕМЕ Намира и взима бонбон, сложен в кутия, скрита под чаша, покрита с ръка
Изоставил е използването на устата за проучване на предмети
ДИШАНЕ Премества духайки 3 хартиени квадрата от 1 см.; Придвижва топче за пинг-понг духайки
Гаси свещ духайки
ТЕЛЕСНА СХЕМА Може да посочи 4 части от тялото си и от тялото на кукла; По команда слага ръцете си : на главата; на корема; на дупето си.; Познава се и се интересува от своята фотография и образа си в огледалото.
ПИСАНЕ Непрекъснати драскулки
ГОВОР Произнася поне 10 думи; Съставя прости изречения
МЕЖДУЛИЧНОСТНИ ОТНОШЕНИЯ Дейности по имитиране; Символични игри върху себе си; С жест и говор може да общува елементарно
V СТАДИИ 25-36 месеца
СТОЕЖ Изправен на един крак стоеж с отворени очи; Взимане на предмет сложен на края на масата
Изправен стоеж на пръсти със събрани крака; Седнало положение със скръстени крака
ОБЩА ДИНАМИЧНА КООРДИНАЦИЯ Изкачване и слизане стълби без подпора и без редуване на краката
Ход на място; тичане; заден ход; ходене на пръсти
ХВАЩАНЕ И ОЧНО-РЪЧНА КООРДИНАЦИЯ Строи кула от 6 куба; Подрежда влакче от 5 и повече куба; Реже хартия с ножица; Нанизва 5 мъниста с голям отвор; Разлиства страниците на книга една по една; Прегъва лист хартия
СФИНКТЕРИ Нередовен нощен контрол на мехурния сфинктер; Дневен контрол на мехурния сфинктер
нощен контрол на аналния сфинктер
ВЪЗПРИЯТИЯ Различава бяло, черно и червено; Различава звука на звънеца от звука на свирката
Различава малко и голямо
РАЗБИРАНЕ Има добре развит пасивен речников запас от 100 думи; Посочва по картинка; Открива съществена разлика в две картинки; Изпълнява поръчка, придружена с жест в контекста на ситуацията
ПРОСТРАНСТВО И ВРЕМЕ Достига предмет като си помага със стол; Различава вътре и вън; Различава ниско и високо
ТЕЛЕСНА СХЕМА Показва по себе си и на кукла частите на тялото; По команда затваря и отваря очи
Показва език, прави гримаси по подражание.
ПИСАНЕ Кръгови драскулки; Вертикални и хоризонтални знаци
ГОВОР Съставя прости граматични фрази с глагол; използва “Да”; използва количествени прилагателни; използва множествено число; използва над 30 думи
МЕЖДУЛИЧНОСТНИ ОТНОШЕНИЯ Търси автономност при хранене и игра; Пита за името на предметите; Придобил е чувство на притежание; Жестове на гняв и/или плач ако му се противоречи или е измамен
ДИШАНЕ Ползване на свирка; Ползване на тръба; Прави мехурчета в сапунена вода 3 секунди
VI СТАДИИ 37-48 месеца
СТОЕЖ Изправен стоеж с един крак пред другия с отворени очи; Стабилно ходене и преодолява елементарни препятствия
ДИНАМИЧНА КООРДИНАЦИЯ Изкачване стълби с редуване на десен и ляв крак; Рита топка със средна част на ходилото
Скача с прибрани крака; Може да сваля и вдига гащите си
ХВАЩАНЕ И ОЧНО-РЪЧНА КООРДИНАЦИЯ Прави мост от три куба; Използва чаша с една ръка; Мие ръцете си със сапун, изплаква, трие
Развива хартийка на бонбон; Противопоставя палеца на останалите пръсти
СФИНКТЕРИ Нощен контрол на мехурните сфинктери
ВЪЗПРИЯТИЯ Различава тежко и леко; Различава гладко и нагънато; Различава звънец, свирка, тръба; Различава твърдо и меко; познава кръгло и квадратно; познава бял, червен,жълт, зелен, син
РАЗБИРАНЕ Отношения на причина и следствие
Дава адекватен отговор на въпросите:
• какво се случва ако излезеш без чадър когато вали?
• какво се случва ако сложиш пръст в огъня?
• какво се случва ако паднеш и те заболи?
• какво правиш когато си гладен?
• какво правиш когато си жаден?
• какво правиш когато ти се спи?
Подрежда по големина 4 предмета
Има образен речник
ВРЕМЕ И ПРОСТРАНСТВО Разпознава далече и близо; Взима по поръчка куб сложен отпред, отзад, отстрани
Знае де ходи бързо и бавно по поръчка
ТЕЛЕСНА СХЕМА Може да посочи върху себе си и кукла 12 части от тялото; Може да подреди пъзел от 6-12 елемента
ПИСАНЕ Имитирайки копира кръг, кръст, “Н”; Имитирайки копира човече с глава; Имитирайки копира квадрат; Именува рисунката си
ГОВОР Използва местоимението “Аз”; Построява граматически правилни изречения, Може да изказва с говор непознати факти
МЕЖДУЛИЧНОСТНИ ОТНОШЕНИЯ Иска потвърждение за дейностите си; Колективна игра; Започва да дели с другарчетата си храна и играчки
ДИШАНЕ Започва да издухва носа си; Прави мехурчета във вода за 5 сек.
Снежанка Лунгова - психолог,
работа с деца със специални образователни потребности и хронични заболявания